Matbloggstoppen

torsdag 29 april 2010

Pain riche



Jag är helt förälskad i min hushållsassistant. Jag fick den av min mammas man och det är nog min bästa vän i köket för tillfället. Jag hade vissa funderingar på att köpa en bakmaskin, tycker att det är lite jobbigt nu när man har barn att stå och baka. Det är inte alltid det passar att vara nedkletad med deg och någon pockar på min uppmärksamhet. När jag väl satte fram assistanten försvann alla tankar på en bakmaskin. Assistanten gör ju jobbet åt mig! Hatar att knåda deg, nu går det som en dans! Jag använder kall degvätska och låter maskinen arbeta upp värmen åt mig.

Jättegott recept på pain riche tog jag från "Rutiga kokboken". Det blir nog en hel del baka här framöver...

1/2 dl olja
6 dl vatten
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1 1/2 l vetemjöl

Värm degspadet till 37 grader och blanda i olja. Lös upp jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt och socker. Rör i ca 3/4 av mjölet. Arbeta ihop degen. Låt jäsa så den blir dubbelt så stor. Arbeta degen och forma till 3-5 smala längder, lika långa som plåten. Skåra på några ställen med vass kniv. Låt jäsa utan bakduk i ca 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250-275 grader i 12-15 minuter. Pensla med vatten när bröden tas ur ugnen. Låt kallna utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar