Matbloggstoppen

tisdag 9 mars 2010

Blåbärsmuffins med crumble



Så här goda blåbärsmuffins har jag aldrig smakat förut! Jag tog in en sats till jobbet för att fira Internationella kvinnodagen igår och de flesta i personalen höll med mig att dessa var supergoda. En del tyckte till och med att det var det godaste MUFFINS de någonsin ätit. Jag sträcker mig till att det var de godaste blåbärsmuffins jag ätit. Nästa gång tror jag att jag ska exprimentera med lime och hallon istället för citron och blåbär. Receptet är taget ur "A piece of cake".

ca 12 muffins ( en muffinsplåt)

100 g smör
2 st ägg
2 dl mjölk
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning:

5 dl färska eller frysta blåbär

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Blanda blåbären med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.

Grädda i cirka 20 minuter, 175 C.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag funderade på att göra dessa förra veckan men koma aldrig till skott. Gjorde cupcakes med någon jordnötssmörja istället från samma bok. Men nu ska jag nog göra dem! har du förresten Sött, sweet & dulce boken?

    SvaraRadera
  2. Nej och är inte heller intresserad. Lånade den på biblioteket, den var inte alls för mig kände jag.

    SvaraRadera