Matbloggstoppen

torsdag 11 mars 2010

Key lime paj



Hemma och vabbar idag igen, det börjar bli väldigt tröttsamt med förkylningar tycker jag. Stackars lilltjejen som har hostat otäckt de senaste nätterna. I natt var det dock mycket bättre så det blir nog dagis imorgon.

Key lime paj är både en god och väldigt enkel efterrätt att göra. Jag gjorde en i förra veckan och sedan skar jag upp den och frös in den i individuella portioner. Då slipper man ju att tina en hel kaka när man blir sugen. Receptet tog jag från www.arla.se.

15 digestivekex, gärna fullkorn
125 g smör

Fyllning:
5 äggulor
1 burk kondenserad sötad mjölk, ca 400 g
1 dl pressad limesaft


Sätt ugnen på 175°. Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner mjölk och limesaft. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 15 min. Låt kallna. Låt den stå i kyl eller frys minst 3 tim. Låt den frysta pajen stå i rumstemperatur ca 20 min innan servering. Sikta över florsocker. Garnera med vispad grädde och limeskivor.

2 kommentarer:

  1. Den blev bra! Men jag undrar om de bästa kanske är när man har marängtäcke på?

    SvaraRadera