Matbloggstoppen

onsdag 24 mars 2010

Kruskaklibröd med valnötter



Har jag gjort något mer av min surdeg då? Japp, dessa goda bröd bakade jag i helgen. Jag älskar nötter i bröd och dessa var en fullträff tyckte jag. Har tagit receptet från denna blogg och receptet där är egentligen baserat på surdeg gjort på vete. Det har jag ingen ännu så jag använde min surdeg på råg. Det funkade men hade nog blivit ännu bättre med vetesurdeg.

Jag tog mig dock friheten att ändra lite i originalreceptet för jag kände att det blev så mycket surdeg med originalreceptet då jag inte hade den "rätta" surdegen. Nedan är hur jag gjorde.

6 dl vatten
40 g jäst
3 dl surdeg
2 msk honung
3 tsk salt
3 dl kruskakli
14-16 dl vetemjöl
2 dl valnötter

Rör ut jästen i vattnen och rör ner surdegen. Blanda i kruskakli, honung, salt och vetemjöl tills degen är arbetbar. Knåda sist i valnötterna (om man vill kan man bryta isär dem lite grovt innan). Jäs i en timme under duk. Baka ut till en plåt avlånga frallor (de kan med fördel vara lite större). Jäs igen under duk, pensla med lite vatten och grädda sedan i 250 grader i 10-12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar