Matbloggstoppen

måndag 22 mars 2010

Kladdkaka med apelsin



Kladdkaka med apelsin var en mycket kladdig och god kaka. Lite för kladdig för min smak, jag hade gärna haft den inne i fem minuter till. Bra att veta till nästa gång, för detta recept lär jag göra om. Den var väldig god i smaken. Receptet tog jag från denna fina blogg.

100 g smör
100 g mjölkchoklad - jag tog ljus blockchoklad
2 ägg
2 dl socker
rivet skal från en apelsin
saft från en halv apelsin
2 1/2 dl mjöl

Vispa ägg och socker lätt. Riv skalet av en apelsin (undvik att få med det vita, som gör kakan besk) och rör i. Pressa ner saften från en halv apelsin. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Baka i 15-20 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar