Matbloggstoppen

onsdag 27 juli 2011

Raspberry chocolate muffins



Dessa muffins är väldigt fina i konsistensen tycker jag. Eftersom jag inte tycker att de är tillräckligt söta så kastade jag även med 100 g hackad vit choklad. Den chokladen blev lite mörk tyckte jag. Receptet är taget från www.ica.se där jag läser i kommentarerna att de tror att det ska vaa 125 g smör i. Jag körde med 25 g och jag upplevde dem inte som torra, men man kanske ska prova det?

4 dl vetemjöl
2 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl kako
25 g smält smör
2 dl mjölk
1 ägg
200 g frysta, otinade hallon
florsocker

Sätt ugnen på 225°C.

Blanda mjöl, socker, salt, bakpulver och kakao i en skål eller matberedare. Tillsätt det smälta margarinet. Vispa ihop mjölk och ägg och rör ner i smeten. Vänd försiktigt i hallonen (spar några till garnering).

Fördela smeten i 18 muffinsformar eller muffinsplåt med 12 hål. Strö några lättsockrade hallon på toppen. Grädda i 18-20 minuter. Ta ut och låt svalna.

Sikta över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar