Matbloggstoppen

tisdag 26 juli 2011

Tekakor med keso och kardemumma



Eventuellt kommer min kompis Annelie med familj på besök senare i veckan. Annelie är liksom mig en stor fantast av kardemumma. Därför bakade jag dessa tekakor idag. Goda, och det var precis så man anade kardemumman i dem. Saftiga var de också, trots att de inte innehöll något fett. Receptet är taget ur "Familjens stora sunda kokbok". Jag behövde dock rätt så mycker mer mjöl än vad receptet angav.

1/2 paket jäst
3 dl mjölk
250 g keso
1 1/2 tsk salt
2 tsk socker
1/2 tsk kardemumma
8 dl vetemjöl med fullkorn

1. Smula jästen i en bunke. Ljumma och tillsätt mjölken, rör ut jästen i den.
2. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Tillsätt dem och de övriga ingredienserna, arbeta ihop till en kladdfri deg. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.
3. Rulla ut degen till en längd på mjölat bakbord, skär i 12 delar och rulla till bullar. Kavla ut bullarna till tekakor, ca 1 dm i diameter.
4, Lägg tekakorna på 2 plåtar med bakplåtspapper. Nagga bröden lätt med en gaffel och låt jäsa under bakduk 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda tekakorna mitt i ugnen 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar