Matbloggstoppen

onsdag 24 februari 2010

Chocolate chip cookies



Läget är inget vidare här hemma. Lilltjejen är sjuk och jag är hemma med henne. Jag är också sjuk. Inget vidare att vara sjuk själv och ta hand om ett sjukt barn... Hon får nu titta på "Hello Kitty" på youtube och själv passar jag på att blogga.

I helgen fortsatte min jakt på det perfekta Chocolate chip cookie receptet. Det här kom rätt nära. Smaken var mycket bra, men de flöt inte ut lika mycket som jag skulle ha velat. Smeten var rätt så torr men nu när jag läser igenom receptet blir jag osäker på att jag kanske glömde ägget? Jag kommer faktiskt inte ihåg. I vilket fall som helst så tillsatte jag en msk grädde och en msk vatten men hade jag gjort om det så hade jag tillsatt ett ägg till. Jag får göra om receptet någon annan gång. Passa förresten kakorna i ugnen, jag tyckte de blev lite för bruna. Receptet är taget från www.tasteline.com.

250 g mörk choklad
1 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
1 ägg
2,5 dl brunt socker (jag använde rårörsocker)
0,5 tsk vaniljsocker
125 g rumstempererat smör
2,5 dl kokos

Lägg smör, vaniljessens och socker i en skål och vispa pösigt. Vispa ner ägg i smeten och rör sedan ner mjöl, bakpulver, kokosflingor och hackad choklad.

Rulla 2 matskedar deg till små bollar, lägg dem på en bakplåt och platta till dem försiktigt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter eller tills kakorna är ljust bruna. Låt svalna på plåten.


+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar