Matbloggstoppen

fredag 26 februari 2010

Potatis- och kikärtsgryta



Här är vi fortfarande sjuka. Jag har inte varit ute ur lägenheten sedan tisdag eftermiddag. Herregud, jag måste ut! Ska vänta till sambon kommer hem från jobbet och sedan ta mig en sväng till biblioteket och låna lite tidningar. Har inte haft något lättläst här hemma. Ska även köpa någon god "Björnet och Lejonet" glass för min onda hals och kanske hyra någon film. Vore skönt att få se något annat än "Fifi och blomsterfröna" även om jag nu har blivit hjärntvättat till att tycka att det är riktigt bra!

Maten har varit obefintlig den senaste veckan. Tur att jag har lite recept och bilder sparade så att jag har något att ta fram och blogga om. Håller förresten precis på att grädda en "Key lime pie" så bild och recept på det kommer framöver!

Detta recept är ett toppenrecept för vegetarisk vardagsmat. Inget krångel, nyttigt och gott är det också. Receptet är taget från www.ica.se.

300 g potatis
2 burkar kikärter
2 rödlökar
2-3 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
2 tsk garam masala
1 msk chilipulver
400 g passerade tomater
1 tsk gurkmeja
2 tsk färsk finriven ingefära
salt
färsk koriander till servering

1. Koka potatisen mjuk. Låt den ånga av. Skala
och skär den i 2–3 cm stora bitar/tärningar.
2. Skölj kikärterna under rinnande vatten. Låt
rinna av väl. Skala och hacka rödlök och vitlök.
3. Hetta upp oljan i en stor stekpanna/wok.
Fräs garam masala och chilipulver en kort
stund. Tillsätt rödlök och vitlök. Fräs i några
minuter.
4. Tillsätt passerade tomater, gurkmeja, ingefära
samt potatis och kikärter. Koka upp och
sjud i 5 minuter. Smaka av med salt.
5. Servera med färsk koriander.

2 kommentarer:

  1. Nu har jag lagt upp receptet på rombrownies. Så nu kan du väl lägga upp pekannötkolapajen är du snäll :) Hoppas ni mår bättre! kram catherine

    SvaraRadera
  2. Nej, vi mår fortfarande inte bra! Usch och fy! Nu ligger receptet uppe. Ska du redan göra pajen? Kram

    SvaraRadera