Matbloggstoppen

tisdag 23 februari 2010

Vit kladdkaka



Sambons favoritkaka är kladdkaka (japp, jag kastar pärlor för svin här hemma!). Utöver det älskar han de blondies som jag gör (nej, receptet ligger inte uppe ännu men det kommer!) så när jag såg receptet på vit kladdkaka på denna vackra blogg tänkte jag att jag måste prova receptet på en gång. Det var gott, mycket gott. Så om ni gillar kladdiga kakor tycker jag att ni ska prova det på en gång. Enkelt var det också.

2 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
3 msk apelsinjuice (osäker om hon menar koncentrat eller pressad apelsin. Jag använde pressad apelsin och rivet apelsinskal från en apelsin)
100g smält vit choklad
100g smält smör

Rör ihop ägg med socker. Sikta ned vaniljsocker och vetemjöl. Tillsätt apelsinjuicen, den smält vita chokladen och det smälta smöret. Rör smeten slät och fin med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad bakform och grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 minuter.
Låt gärna kakan vila i kylen över natten, då blir den som godast.

2 kommentarer: