Matbloggstoppen

tisdag 16 juni 2009

Frukostbröd med fiberberikade havregryn



Jag är så förbannad på min blogg! När jag klistrar in foton så lägger de sig på sidan!!! Varför blir det så? Nu har jag inte bloggat på flera dagar för att jag inte får det att fungera. Dessa bröd bakade jag i helgen...

Receptet är taget från påsen på ICAs fiberberikade havregryn och är mycket goda.



5 dl fiberberikade havregryn
6 dl mjölk
1/2 dl olja
1 paket jäst
2 msk brun farin
3 tsk salt
7 dl vetemjöl

Lägg havregrynen i en bunke. Värm mjölken och oljan till 40 grader. Häll blandningen över grynen och rör om. Låt svälla i 15 minuter. Smula ner jästen, tillsätt farin och salt. Rör till jästen löst sig. Tillsätt mjölet. Arbeta den ganska lösa degen ett tag. Låt jäsa i 30 minuter.

Klappa ut degen i en smord långpanna. Skåra den med mjölad kniv till jämnstora bitar. Nagga rutorna. Låt jäsa i 30 minuter. Pensla med mjölk. Strö över lite havregryn. Grädda i 225 grader i 15 minuter.

1 kommentar:

  1. tackar, sökte som en tok efter detta, hade bara axas paket hemma

    SvaraRadera