Matbloggstoppen

onsdag 3 juni 2009

Stekt halloumi med bulgur, aubergine och paprika



Trots att det inte är helg så åt vi otroligt lyxig helgmat till lunch. Halloumi är väl lite som vad oxfilé är för köttätarna. Denna halloumi bjöd min mamma på. Hon hade varit på Falbygdens ost som hade fryst halloumi med kort datum så hon hade bara betalt fem kronor styck för dem. Hon var snäll nog att ge mig sex stycken!

Denna mat var jag väldig osäker på om min ettåring skulle gilla. Det var dock inga problem! Halloumi tyckte hon var toppen!

Detta recept är taget från www.dn.se och är baserat på två personer.

1 röd paprika
1/2 aubergine
1 msk olivolja
1 tsk torkad basilika
salt och peppar
1 dl bulgur
2 dl vatten
250 g halloumiost
1 msk balsamvinäger

Sätt ugnen på 200 grader.

Skölj paprika och aubergine och skär i mindre bitar. Lägg grönsakerna i en ugnsfast form och häll på olivolja, basilika, salt och peppar. Ställ in i ugnen och låt stå i cirka 20 minuter. Koka upp vatten med lite salt och tillsätt bulgurgrynen som får koka 8-10 minuter. Skär halloumiosten i centimetertjocka skivor och stek dem hastigt i olja i en het panna. Blanda den stekta paprikan och auberginen med bulgur. Häll på balsamvinäger och rör om.

Till detta gjorde jag en basilikaröra bestående av matlagningsyoghurt, färsk basilika, yoghurt, vitlök och salt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar