Matbloggstoppen

söndag 13 september 2009

Basgryta



Detta recept är taget ur "Vegobiffar och kolasås" av Jenny Hellström. Den kokboken köpte jag på bokrean för ett par år sedan. Varje år är det samma visa för mig på bokrean. Jag köper ALLA vegetariska kokböcker som erbjuds. Jag vet inte varför jag gör det, kanske i någon sorts solidarisk gest? Denna bok hade jag inte köpt annars, den verkar mest vara riktad mot tonårigar som precis blivit vegetarianer.

Så här kan i alla fall vardagsmaten se ut hemma hos oss.

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
1 burk krossade tomater
2 dl kikärter
2 dl majs
1 dl vatten
1 tsk vinäger
salt, peppar, socker
örtkryddor

Skala och hacka löken och vitlöken. Skär moroten i skivor. Stek löken och vitlöken i olja i några minter. Tillsätt morötter, tomater, majs, kikärter, vatten och vinäger. Låt allt koka i ca 15 minuter. Kryddda med salt, peppar och socker. Krydda med till exempel oregano, basilika eller timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar