Matbloggstoppen

söndag 20 september 2009

Birgits kolarutor




Problemet med att vi inte har något ugnsgaller innebär nu att alla kakor som jag bakar måste bakas i långpanna. Stor fördel där är att det blir hur mycket kakor som helst! Borde också räcka hur länge som helst men som ni ser på bloggen bakade jag en långpanna i förra veckan och nu bakar jag redan en sats till. Jag skyller på besök och en sambo som är förtjust i sött...

Receptet är taget ur "Kyrkkaffe: Bullar, böner och berättelser" och precis som det förra receptet trodde jag att detta skulle bli precis misslyckat. Kolasåsen kändes bara fel och konstig färg. Det blev inte alls misslyckat utan mycket gott faktiskt!

3 ägg
4 1/2 dl socker
2 1/4 dl mjölk
6 3/4 dl mjöl
4 1/2 tsk bakpulver

2 dl socker
2 dl grädde
2 msk smör
100 g schweizernötchokladkaka

Smält smör och ställ det att svalna. Vispa ägg och socker. Tillsätt mjölk och mjöl blandat med bakpulver. Rör ned smöret. Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper och grädda i 175 grader i 25-30 minuter.

Koka upp socker, grädde och smör och låt chokladkakan smälta ner i blandningen. Koka under omrörning tills glasyren tjocknar. (Tog drygt 10 minuter).

Bred glasyren över den avsvalnande kakan och låt stelna. Skär i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar