Matbloggstoppen

söndag 13 september 2009

Marängrutor




Min syster med familj var hos oss i helgen. Helt olikt mig hade jag inte planerat någon mat, några kakor eller bröd. Jag kände att jag inte orkade, det har varit för mycket med förkylning och annat elände här hemma. På fredag kvällen ställde jag mig då att bakade dessa kakor samt rörde ihop en deg för lite kalljäst bröd. Då kände jag mig lite bättre!

När jag bakade dessa kakor stod jag och svor och trodde att det skulle bli helt misslyckat för det kändes inte riktigt rätt i receptet. Mina farhågor besannades aldrig utan dessa blev bra. De var mycket söta, en riktig lite sockerkick! Min systerdotter tyckte att de var mycket goda och ville gärna att jag skulle dela med mig av receptet till hennes mamma.


Jag provsmakade snabbt en och kom sedan på att jag inte hade tagit något kort till bloggen!



Det här receptet har jag tagit ur "Kyrkkaffe: Bullar, bönor och berättelser". En mycket trevlig kakbok!

200 g smör
2 dl socker
3 äggulor
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

3 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl koksflingor
100 g blockchoklad
  1. Rör smör och socker (gärna med elvisp). Blanda i äggulorna, en i taget.
  2. Blanda mjölet med bakpulver och rör ner i smeten.
  3. OBS! OM INTE smeten känns bredbar så går det att röra ner lite mjölk. Känns smeten bredbar så uteslut mjölken i smeten
  4. Bred därefter ut i en bakplåtsklädd långpanna.
  5. Maräng: Vispa äggvitorna med sockret. Hacka chokladen grovt. Blanda ner chokladen och kokosflingorna i äggvitesmeten.
  6. Bred marängsmeten ovanpå kaksmeten .
  7. Grädda i 175 grader i ca. 20 minuter.
  8. Skär kakan i rutor medan den är varm.
Jag kände att receptet var på väg att glida mig ur händerna eftersom det blev så geggigt och att det inte gick och smeta ut breda ända ut i kanterna. Det gjorde faktiskt ingenting, den flöt ju ut litegrann.

Vet egentligen inte om detta är en mjuk kaka eller småkaka egentligen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar