Matbloggstoppen

söndag 20 september 2009

Bönbiffar




Åter ett mycket bra recept på veggobiffar! Dessa höll ihop jättebra! Det enda jag hade att anmärka på att löksmaken tog över lite för mycket. Nästa gång steker jag löken eller utesluter den helt. Min ettåring tyckte inte om dem, och det tror jag berodde på just löksmaken.

Receptet är taget ur "Det vegetariska köket".

4 dl kokta bönor (jag använde kidneybönor), kikärter eller linser
1 stor gul lök
2 dl rivna potatisar
1 vitlöksklyfta
1 tsk örtkrydda
1 1/2 tsk salt
1 krm peppar
1 dl sojamjöl

Finhacka eller mosa bönorna med gaffel. Skala och finhacka löken. Skala och finriv potatisen. Blanda allt och rör i pressad vitlök, örtkrydda, salt och peppar. Rör i mjölet. forma till åtta biffar och stek på medelvärme till vacker färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar