Matbloggstoppen

onsdag 30 september 2009

Hirs- och tomatröra



Det här var riktigt gott! Hirs har jag i skåpet, men kommer mig väldigt sällan för att göra något av det. Det är ju järnrikt så jag började köpa det när jag var gravid. Kan dock inte minnas att jag lagade speciellt mycket med det då. Denna rätt kommer jag definitivt laga igen.

Receptet är taget ur "Det vegetariska köket".

3 dl hirs
1 stor gul lök
1 stor morot
2 msk olja
1 tsk afrikansk krydda
1 burk tomater
3 dl vatten
1 buljongtärning
250 g fryst hel spenat

Skölj hirskornen i vatten flera gånger, gärna varannan gång varmt och varannan gång kallt. Låt rinna av. Skala lök och morot. Skär löken i bitar, moroten i slantar. Fräs i oljan och strö över afrikansk krydda. Rör i hirskornen. Häll på tomater samt tre dl vatten. Smula över buljongen. Låt småputtra i ca 20-25 minuter eller tills hirskornen är mjuka. Späd eventuellt med mer vatten. Tina spenaten, skär den i stora bitar. Blanda ned spenaten när hirskornen är klara. Värm. Servera eventuellt med en klick matlagningsyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar