Matbloggstoppen

söndag 6 september 2009

Indisk dhal



Nu när min ettåring äter "riktig" mat så blir det alltid fel i portionsberäkningen. Jag glömmer alltid bort att utöka satsen lite. Denna dhal som jag gjort massor av gånger har alltid räckt till kvällsmat för två och sedan två lunchlådor. Nu gör den inte det längre. Det problemet kommer dock bli löst när vi inhandlar en stor frys! Då kommer jag att alltid göra dubbelsats och frysa in det som är över.

Om man inte har lagat indisk mat förrut är detta ett mycket bra recept att börja med. För det första är det mycket enkelt och för det andra kräver det inte mycket kryddor att inhandla. Annars är det ju typiskt för indiska recept, mängden av kryddor.

Detta recept är taget ur "Snabblagade vegetariska rätter", en mycket käck liten kokbok av Anne Wilson.

3 dl röda linser
2 msk olja
1 finhackad lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk färsk riven ingefära
1 tsk garam masala
1 tsk mald gurkmeja
2 msk hackad färsk mynta (men det bytte jag ut mot koriander och satt sedan och åter tänkte i förundran att det finns människor som verkligen hatar denna fantastiska ört)

1. Blöttlägg linserna i kallt vatten i fem minuter. Låt rinna av väl.
2. Hetta upp oljan i en kastrull, lägg i löken och fräs på medelvärme i tre minuter eller tills mjuk med fin färg. Tillsätt vitlök, ingefära och kryddor och fräs tills kryddorna börjar dofta.
3. Tillsätt linserna och en halv liter vatten och koka upp. Sänk värmen och sjud i femton minuter eller tills nästan all vätska har absorberats. Rör ned den hackade myntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar