Matbloggstoppen

söndag 20 september 2009

Kalljästa frukostbullar



När min syster med familj var här förra helgen hade vi inget bröd i frysen. Att köpa bröd är inte riktigt min grej så jag satte en sats bröd på kvällen och sedan är det jättesmidigt att baka ut dem påföljande morgon. Ok, man får gå upp cirka en halvtimme före gästen men det är det värt eftersom man får lyxa till det med att bjuda på färskt bröd.

Det är en mycket smidigare deg att hantera eftersom den inte blir lika kladdig som på fingervarm degvätska. När min ettåring var mindre var detta toppensmidigt. Jag satte en deg på kvällen efter att hon hade lagt sig och sedan bakade jag ut brödet när hon sov sitt första förmiddagspass.

Receptet är taget ur Allers.

Lös 25 g jäst i 2 1/2 dl kall mjölk. Tillsätt 7 1/2 dl kallt vatten, 6 tsk salt och 3 msk olja. Arbeta in 1 dl linfrön, 1 dl solroskärnor, 2 dl vetekross, 2 dl havregryn och ca 14-16 dl vetemjöl. (Orginalreceptet säger 20 dl vetemjöl och inga fröer eller gryn.)

Strö över lite mjöl och täck med bakduk. Ställ in i kylen och låt brödet stå till nästa morgon (minst 10 timmar).

Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och forma till fyra längder. Dela varje längd i sex till åtta bitar och lägg på plåt. Pensla eventuellt med lite filmjölk och strö på solros- vallmo- eller sesamfrö. Grädda i 15-20 minuter.

Detta blir två plåtar så det går utmärkt att halvera receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar