Matbloggstoppen

måndag 23 november 2009

Äppelblondies



Sambon gillar blondies och jag har bara provat ett recept på det tidigare. Nu tyckte jag att det var dags att gå vidare och prova ett nytt. Detta recept hittade jag på denna mycket trevliga blogg.

Sambon var väl inte så förtjust i att det skulle vara äpplen i, men när han fick veta att valet stod mellan denna blodnies och ingen blondies allt valde han denna. Vi har ännu inte smakat på kakan eftersom den är färsk ur ugnen. Jag återkommer med uppgift om smak! Här kommer i alla fall receptet.

175 g smör, rumsvarmt
2 1/2 dl farinsocker
2 ägg
4 2/3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
2-3 tärnade äpplen
200 g vit choklad

Rör smör och socker krämigt. Tillsätt äggen ett i taget. Smält den vita chokladen över vattenbad och häll ner den i smeten. Tillsätt salt, vetemjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Tärna äpplena och blanda ner dem också. Klä en form ca 20x30cm med bakplåtspapper och fördela smeten i den. Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Håll noga koll på färgen och lägg en bit folie över ifall den blir för brun. Låt kallna i formen och ställ kallt i några timmar. Skär i rutor och pudra över florsocker innan servering.

2 kommentarer:

  1. Ser fantastisk god ut!!! Var den god? Krya på dig! Kram kramn

    SvaraRadera
  2. De var goda, men jag har ett bättre recept på blondies. Nästa gång jag bakar dem får ni receptet!

    SvaraRadera