Matbloggstoppen

måndag 30 november 2009

Grönsakspannkakor med päronchutney



Detta hade nog varit en trevlig förrätt men fungerade bra som kvällsmat för den delen också. Jag har ju två personer i familjen som gillar pannkaka, både sambon och dottern. Så det var med tanke på dessa två personer som jag gjorde dessa pannkakor (fast jag gjorde plättar). Den som tyckte det var godast var dock jag... Det var riktigt gott! Mycket bättre än vanliga pannkakor.

Receptet taget ur "Gott och grönt"

3 dl mjölk
2 dl mjöl
2 ägg
1/2 tsk salt
1 burk majskorn
1 röd paprika, fint tärnad
300 g zucchini, fint tärnad (nästa gång river jag nog istället, det var svårt att få det tillräckligt smått)
100 g färsk eller fryst bladspenat, grovt hackad

Chutney:
1 gul lök
2 mogna päron
2 msk riven ingefära eller 1/2 tsk torkad
1 tsk sambal oelek
1/2 dl äppelcidervinäger
1 dl socker
2 1/2 dl vatten
1/2 buljongtärning
1 msk maizena
2 msk finhackad gräslök

1. Vispa ihop mjölk och mjöl och vispa sedan i äggen och saltet.
2. Sila av majsen och blanda i grönsakerna i smeten.
3. Grädda pannkakorna/plättarna på medelgod värme.

Chutney:
1. Skala päronen och skär dem i tärningar.
2. lägg dem med övriga ingredienser, utom maizena och gräslök, i en kastrull. Koka i ca 10 minuter.
3. Rör ner maizena utrörd i lite vatten och låt koka ytterligare 2-3 minuter. Tillsätt gräslök. Serveras varm eller kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar