Matbloggstoppen

måndag 23 november 2009

Pepparkaksdrömmar



Hög dags att börja tänka på baket inför jul! Jag har känt mig lite stressad innan men idag fick jag bakat min första julkaka så nu kan jag lugna ned mig. Valet föll på pepparkaksdrömmar. Smakar som drömmar med pepparkaksmak, så det tycker jag är en trevlig kaka inför julhelgen. Receptet är taget ur "Konditorns bästa". Har ni inte redan boken tycker jag att ni ska be tomten om den i jul!

75 g smör
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl majsolja
1/2 tsk mald ingefära
1/2 tsk malda nejlikor
1 tsk mald kanel
2 1/2 dl mjöl
1/2 tsk hjorthornsalt
1 tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt oljan i en fin stråle under fortsatt vispning. Blanda kryddorna och rör ner dem i smörblandningen. Blanda mjöl, hjorthornsalt och vaniljsocker. Vänd ned detta i smeten. Rulla valnötsstora bollar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 150 grader i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar