Matbloggstoppen

måndag 4 januari 2010

Äppelkaka



Jag är egentligen inte så förtjust i fruktbaserade kakor, men jag hade några äpplen som behövde användas upp. Denna kaka hittade jag på www.kryddburken.se. God var den! Jag är väldigt förtjust i pärlsocker och tycker att det är kul att det används till annat än bullar ibland.

3 st äpplen
1½ dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 gram smält smör
½ dl vatten
Pärlsocker till garnering


Smält smöret & låt det svalna. Vispa ägg & socker pösigt!
Tillsätt smör, vatten och mjölblandningen. häll ner smeten
i en smord ugnsform, gärna med löstagbara kanter.
Skala och klyfta äpplena, ”damma” av dom i socker & kanel
och tryck ner dom i smeten. Grädda i 175 grader
på nedersta
gallret i ca 45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar