Matbloggstoppen

torsdag 14 januari 2010

Medelhavsgratäng



Jag har gjort vegetarisk Jansson och sedan kommit på att jag inte gillade Jansson när jag fortfarande åt kött. Jag vill dock gärna ha något liknande, men inte en vanlig potatisgratäng. Vad passar då bättre än denna Medelhavsgratäng från www.arla.se. I denna är det saffran som bidrar till julkänslan. Jättegod! Själv gör jag den inte längre med fänkål eftersom inte anser att det tillför något, men smaken är som baken.

8-10 potatisar av mjölig sort, ca 3/4 kg
2 vitlöksklyftor
1 fänkål, ca 250 g
1/2 påse saffran, 0,25 g
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1/2 tsk timjan
1 dl svarta oliver med kärnor
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk


Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva potatisen. Skala och hacka vitlöken. Dela fänkålen och skär den i skivor. Blanda potatis, vitlök, fänkål, saffran, salt, peppar, timjan och oliver i en smord ugnssäker form. Häll på grädde och mjölk. Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar