Matbloggstoppen

tisdag 19 januari 2010

Prinsesstårta



Sambons födelsdag kom och gick i helgen och jag var sjuk. Kunde dock lägga ihop hans tårta. Varje år vill han ha prinsesstårta och varje år står jag och svär. Det jobbigaste utan tvekan är locket annars är det faktiskt inga problem. Nästa år tar jag nog och spenderar de extra kronorna och köper ett färdigt lock...

Receptet på tårtbotten fick ni här.



2 dl mársankräm (jag brukar oftast göra min egen vaniljkräm, men i år köpte jag pulverversionen)
3-4 dl vispgrädde (i år orkade jag inte vara så noga med locket utan jag spritsade på runt omkring för att dölja felen)
florsocker
300 g mandelmassa
1-2 dl sylt eller skivad frukt (jag använde jordbubbar) vända i strösocker



Dela bottnarna med en tårtskärare (väl värd sin investering!) i tre delar. Vispa grädden tjock tillsammans med lite florsocker.



Fyll det första lagret med sylt/frukt och bred på Marsánkrämen. Fyll det andra lagret med vispad grädde (spara lite). Lägg på den översta delen och bred på lite grädde för att locket ska fastna bättre. Lägg på locket. Pudra med florsocker. Spritsa eventuellt med grädde för att dölja skavanker!

2 kommentarer:

  1. Tårtskäraren var ju fiffig. Var har du fått tag i den? Nisse har redan önskat sig prinsesstårta när han fyller 4.

    SvaraRadera
  2. Köpt på Verner och Verner. Det finns också på IKEA, en billigare version men jag vet inte hur bra den är. Jag kan inte vara utan den! Det blir så himla bra!

    SvaraRadera