Matbloggstoppen

onsdag 13 januari 2010

Biscotti



Detta recept är taget ur den fantastiska boken "Två systrars söta" av systrarna Eisman. Konstigt att jag inte har bloggat om någon kaka från den boken ännu! Den kan jag verkligen ligga och bläddra i på kvällarna, den är så himla fin. Skulle till våra vänner Linda och Daniel i Stockholm och ville gärna ta med något hembakat så valet föll på dessa. Goda!

100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
3 ägg
7 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 1/2 dl skållad och skalad mandel
2-3 droppar mandelessens

Sätt ugnen på 175 grader

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.

Blanda de torra ingredienserna med mandeln och rör ner dem i smeten till en slät deg. Smkasätt med mandelessens.

Rullla ut degen till tre längder och lägg på en smord plåt. Grädda längderna i 15 minuter. Ta ut plåten och stäng av värmen.

Skär längderna diagonalt i ca två cm breda bitar. Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärmen tills de är genomtorra och knapriga. (Jag fegade och lät ugnen stå på i tio minuter innan jag stängde av, men det tror jag var en miss, mina blev något bruna.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar