Matbloggstoppen

söndag 31 januari 2010

Klassisk brownie



Det var rätt så länge sedan jag fick boken "Brownies, blondies, kladdkakor av Linda Collister" av min kompis Catherine. Därför blir det rätt så pinsamt när hon frågar mig om jag har gjort mycket ur den boken och jag bara kan svara att jag bara har prövat ett recept. Anledningen till detta är dock att många recept innehåller ljust muscovadosocker och pekannötter. Ingetdera finns i de affärer som jag normalt handlar i. Nu har jag dock båda hemma så ursäkterna är borta. Här kommer recept på klassisk brownie från den boken. Gott, men alldeles för sött. Nästa gång drar jag ned på sockret.

100 g mörk choklad
125 g smör
3 1/4 dl strösocker (som sagt var...)
1 tsk vaniljsocker
3 ägg, lätt vispade
1 1/2 dl mjöl
2 msk kakao
100 g pekannötter i bitar
50 g mörk choklad, grovt hackat

Ugnsform 20x25 cm, smord och klädd med bakplåtspapper.

Värm ugnen till 175 grader. Bryt den större mängden choklad och smält denna i microvågsugn.

Arbeta smöret krämigt och mjukt. Tillsätt socker, vaniljsocker och rör tills blandningen är luftig och mjuk. Arbeta in de uppvispade äggen i omgångar och tillsätt därefter den smälta chokladen.

Sikta mjöl och kakao över blandningen och rör ned det. När allt är väl blandat tillsätt nötter och chokladbitar. Häll smeten i formen och släta till ytan.

Grädda i 25-30 minuter. Låt svalna, skär i 20 bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar