Matbloggstoppen

fredag 15 april 2011

Marmorerade brownies med hallon



Nästa år gifter jag och sambon mig! Jag har tänkt att baka bröllopstårtorna själv (ungefär 100 gäster) och att de ska vara i choklad. Länge har jag tänkt att det är denna kakan som ska bakas. Jättegott recept från "Två systrars söta". Gjorde den till min födelsedag eftersom jag också behöver provbaka den i rund form. Orginalet är i långpanna och det passar inte riktigt till ett bröllop tycker jag. Gräddningen tog mycket längre tid i rund form, 45 minuter men då tyckte jag att den var lite torr i kanterna.

Helt otroligt god är den, men jag kände att den inte är riktigt rätt. Funderar på att gå tillbaka till min ursprungsidé vilket är Nigella Lawsons fantastiska chokladkaka. Eller kanske Mia Öhrns Hallonsacher? Jag älskar hallon i chokladkaka!

Chokladsmet:
300 g mörk choklad
200 g smör
2 dl strösocker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese smet:
200 g cream cheese (typ Philadelphia)
1/2 dl strösocker
1 ägg
1 msk vetemjöl
ca 2 dl hallon

Gör så här…

1. Smörj och mjöla en ungsform 20×30 cm.

2. Smält choklad + smör i vattenbad eller i mikron. Kör du i mikron så rör om ofta så det inte bränns.

3. Vispa ägg och socker poröst med elvisp. Rör ner chokladen och tillsätt mjöl och vaniljsockret.

4. Vispa ihop cream cheese krämen. Häll först chokladsmeten i formen, sen cream cheese krämen ovanpå. Dra med en kniv försiktigt i smeten så kakan blir marmorerad. Tryck försiktigt ner hallonen över hela ytan.

5. Grädda 20 minuter i 175 grader. Låt kallna och skär sedan lagom stora bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar