Matbloggstoppen

onsdag 13 april 2011

Rutbröd med mycket tugg



En god soppa måste ätas med gott hembakat bröd. Då blir det här brödet perfekt. Det var riktigt gott. Massor av nyttigheter i. Jag älskar bröd! Skulle nog aldrig kunna tänka mig ett LCHF liv... Receptet är taget ur "Brödgläjde". Jag kastade i en msk brödkryddor istället för fänkål och anis. I min grynblandning hade jag 3 dl havregryn, 1 dl krossad råg, 1 dl krossad vete och 1 dl solroskärnor. Jag höjde även saltmängden till 1 msk.

6 dl blandade gryn eller färdig grynblandning (havregryn, krossat vete, krossat råg, linfrö)
50 g smör (funkar med 3 msk olja istället)
9 dl vatten
50 g jäst
2 msk sirap
½ msk salt
½ msk anis, finstött
½ msk fänkål, finstött
ca 1 l. vetemjöl

Mät upp gryn eller färdig grynblandning och häll i en stor bunke. Koka upp 7 dl vatten. Skiva smöret över grynen, häll det kokande vattnet över, rör om och låt blandningen svalna till fingervärme.
Värm resterande vatten till fingervärme och rör ut jästen i det. Häll ner detta i grynblandningen tillsammans med sirap, salt, och kryddor. Arbeta in det mesta av vetemjölet och lämna degen att jäsa under bakduk i ca. 30 minuter.

Arbeta samman degen i bunken och vält upp den på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Strö lite mjöl över degen och kavla ut den så att den täcker plåten.

Dela med en bakbordsskrapa först i fjärdedelar och sedan i mindre rutor (4 x 6). Lägg en bakduk över och låt jäsa ytterligare i 30 min.

Grädda brödet i 200 graders ugnsvärme mitt i ugnen i ca. 30 minuter. Dra sedan över bakplåtspapperet med brödet på till ett bakgaller, låt brödet svalna under bakduk och bryt eller skär det i bitar innan servering.

2 kommentarer:

  1. MMMmmmmk fänkål! Och så byter du ut den!??? Låter som ett recept för mig. Låter som en bra ide att baka lite bröd. Ska jag nog göra. Roligt med nya recept då jag tenderar att tröttna på att baka samma brödsorter. Ser fram emot att ses i helgen. Du får gärna göda mig :) KRAM på dig

    SvaraRadera
  2. Anledningen till att fänkål och anis blev utbytta: Brödkryddorna låg precis ovanför hushållsassistanten. Fänkål och anis krävde att jag tog pallen och tog ned min hink med kryddor. Det kändes jobbigt i just den stunden. Jag ÄLSKAR fänkål och anis, så det var inte för att det på något sätt skulle vara äckligt jag gjorde det.

    SvaraRadera