Matbloggstoppen

tisdag 12 april 2011

Min egen müsli



Nu gjorde jag min egen müsli med blandning av de två tidigare recept som förekommit på bloggen och denna blev nog min favorit! Sedan gjorde jag om den med kardemumma istället för med kanel, dock bara en matsked. Den gången glömde jag också saltet. Trots att jag egentligen föredrar kardemumma så var den med kanel bättre!

5 dl rågflingor
5 dl
havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl
kokosflingor
1 dl
semsamfrön
1 dl
råsocker
1/2 tsk salt
2 msk kanel
2 dl
vatten
4 msk neutral matolja (ej olivolja)
2-
3 dl mjuka russin

Lägg allt utom vatten, olja och russin i en rymlig bunke och blanda runt.


Värm ugnen till 200 grader. Blanda vatten och olja och stänk över blandningen i bunken. Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in. Bred sedan ut det hela i en lätt smord, stor långpanna.


Sätt in pannan mitt i ugnen i 20-30 minuter. Passa noga under tiden så den inte bränns. Ta ut pannan minst tre gånger och rör om så müslin blir jämnt rostad.

Låt kallna. Blanda ned russinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar