Matbloggstoppen

lördag 2 april 2011

Kladdiga rutor med rom, apelsin och nötter




Det är pensionärsvarning på mig och min kompis Catherine som älskar rom russin tydligen. Varför just pensionärer ska gilla det förstår jag inte, det är ju supergott! Jag är därför ute efter en rom russin kaka och denna var verkligen jättegod. Önskar att jag kunde säga att jag hade sådan karaktär att jag bara åt en bit av denna kaka. Det har jag dock inte. Sambon blev sur eftersom det återigen var en kaka med nötter. Han hade väl helst velat haft en vanlig kladdkaka. Som sagt, pärlor för svin.

Denna kaka gjorde jag i ära till Catherine som i veckan födde en son. Nu ligger det några bitar i frysen och väntar på henne.

Jag kan inte nog betona hur god denna kaka var, absolut ett måste! Nästa gång tror jag att jag ökar russinmängden och spritmängden. Kanske göra den med konjak? Det är ju också supergott i kakor. Eventuellt då får jag väl göra den utan nötter. Receptet är taget från www.matklubben.se. Kakan ska förvaras i kylen.

200 g smör
200 g mörk choklad
2 dl rårörsocker
2 dl farin, brun eller mörkt muscovadosocker (jag använde mörkt muscovadosocker)
1,5 msk vaniljsocker
4 ägg
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 apelsin, ev rivet skal + pressad saft
2 msk konjak, el rom
1 dl russin
100 g pistasch, - el hasselnötter eller/och sötmandel (jag använde valnötter)

Sätt ugnen på 175°. Lägg bakplåtspapper i en långpanna.
Smält smöret i en kastrull, dra den åt sidan. Låt chokladen smälta i smöret.
Blanda de tre sockersorterna med äggen och vispa pösigt med elvisp.
Blanda mjöl och bakpulver, finriv skalet på apelsinen och pressa saften ur halva frukten.
Blanda chokladsmöret och äggvispet med mjölblandning en, apelsinskal och apelsinsaft, konjak och russin.
Bred ut smeten i långpannan. Grovhacka nötterna och strö dem över.
Grädda 12–15 min. Kakan ska vara kladdig när den tas ut. Den stelnar mer, men inte helt, när den kallnat.

2 kommentarer:

  1. Åh, de ser riktigt smaskiga ut!! Måste jag prova att baka..

    SvaraRadera
  2. Ja herregud vad goda de är! Jag försöker förtränga att de ligger i frysen och skriker mitt namn...

    SvaraRadera