Matbloggstoppen

tisdag 19 april 2011

Ungerskt potatisbröd



Jag älskar potatisbröd men bakar det inte speciellt ofta. Det här brödet blev jättegott. Knaprig yta. Jag ökade upp vattnet till 5 dl och fick öka vetemjölmängden också. Sedan gräddade jag bröden i formar för enkelhetens skull. Gott! Receptet är taget från www.ica.se.

50 g jäst
4 dl ljummet vatten
2 msk matolja
12 dl ca 720 g vetemjöl
1 msk salt
1 dl vetekli
3 potatisar (kokta ca 225 g)

Smula jästen i en degbunke och lös upp den i lite av vattnet. Häll i resten av vattnet, olja och blanda i ca 8 dl mjöl. Arbeta degen ett par minuter för hand eller med maskin. Låt den jäsa övertäckt, ca 1 timme.

Tillsätt salt, vetekli, pressad eller riven potatis och resten av mjölet (spara lite till utbakningen). Arbeta degen smidig. Ta upp den på bakbordet och dela i 2 bitar. Forma dem till två runda limpor. Låt dem jäsa övertäckta, ca 40 min.

Grädda dem i 200°C, i nedre delen av ugnen, ca 40 min. Låt bröden svalna på galler utan bakduk så blir skorpan lätt knaprig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar