Matbloggstoppen

tisdag 21 juli 2009

Bottans snabba bärkaka



Min lillasyster ringde idag och ville komma med sin familj på eftermiddagen. Vi bestämde att de skulle komma på fika och eftersom vi inte hade någonting i frysen (men det kommer att förändras när jag får stor frys!) så var jag tvungen att kasta ihop något snabbt. Mitt val föll på denna goda kaka ur "A piece of cake". Jag har tidigare provat den med röda vinbär men min kompis Catherine gjorde den en gång till oss med björnbär så det blev det idag. Jättesmaskigt med vilket som! Nästa gång jag har blåbär hemma ska jag prova med det.

125 g smör
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ekologiskt ägg
2 dl färska bär (eller frysta)
1 msk vetemjöl
Smör och ströbröd till formen

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Koka upp smör och strösocker och låt det puttra på svag värme i någon minut. Låt svalna.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner det. Tillsätt ägget.
4. Häll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, eller i en liten ugnsform.
5. Rulla bären i vetemjölet, skaka bort överflödigt mjöl och strö dem över kakan.
6. Grädda kakan gyllene i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

Jag använde en form som var ca 20 cm i diameter och då behövde jag ha kakan i ugnen i drygt 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar