Matbloggstoppen

lördag 18 juli 2009

Nudelsoppa



Ibland har man ingenting i kylskåpet. Ofta kan man kasta ihop något i alla fall. Nudelsoppa tycker jag är väldigt gott. Känns som det är den vegetariska motsvarigheten till kycklingsoppa, en soppa man kan trösta sig med om man är sjuk. Detta recept har jag hittat på själv och kan varieras med många olika grönsaker.

1 lök
3 quornfileér
4 vitlöksklyftor
2,5 cm ingefära, riven (hade fortfarande inte inköpt någon ingefära så jag tog 1 tsk torkad)
1 l buljong
100 g nudlar (hade jag inte heller så jag använde vermicilli)
en fjärdedels blomkålshuvud
ett halvt broccolihuvud

Fräs lök och quornfileér tills de fått lite färg och löken är mjuk. Tillsätt vitlök och ingefära och fräs ett par minuter. Tillsätt buljong, nudlar och grönsaker. Koka upp och låt sjuda tills grönsakerna blivit mjuka men fortfarande har kvar lite tuggmotstånd och nudlarna är mjuka, 5-10 minuter.

Mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar