Matbloggstoppen

lördag 18 juli 2009

Röda linser med indisk blomkål



Det var visserligen varmt när jag lagade denna måltid men när Hemköp säljer blomkål för drygt fem kronor kilot så får man passa på! Blomkål tycker jag är väldigt gott och det förekommer rätt så ofta i indisk matlagning. Detta gillade inte min ettåring. Jag trodde att hon verkligen gillade indiskt mat efter tidigare maträtter som hon gillat, kom på efteråt att hon gillar ju inte blomkål.

Receptet är taget från paket på gogreens röda linser. Vill dock poängtera att de på paket angivet kumminfrön istället för spiskumminfrön. Detta kunde inte vara längre bort från sanningen. I indisk mat är det spiskummin och spiskumminfrön som gäller, inte kummin och kumminfrön. Tyvärr finns det enormt många dåliga översättare här i Sverige. Det gör mig riktigt förbannad! Det måste ju vara rätt när det gäller recept! En annan femma när de översätter fel på TV och film, fast det är ju givetvis inte bra heller och gör mig också arg!

ett blomkålshuvud
200 g röda linser
2 msk olivolja
1 tsk spiskumminfrön
2 msk riven ingefära (hade jag till min förskräckelse inte hemma så jag använde 2 tsk malen istället)
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk chillipulver
1 tsk curry
3-5 dl vatten
1 tsk salt

Värm oljan och bryn spiskumminfrön, curry, ingefära, gurkmeja och chillipulver. Fräs under omrörning ca 30 sekunder och blanda ned de röda linserna. Häll på tre dl vatten och låt sjuda 3-4 minuter. Dela blomkålen och lägg ner i grytan. Tillsätt eventuellt lite mer vatten och låt småkoka i 10 minuter. Smaka av med salt.

Detta gick jättefort att laga till och var smaskigt!

1 kommentar: