Matbloggstoppen

tisdag 14 juli 2009

Risbiffar med svampsås



Detta recept tycker jag nog inte är ett "biffrecept" i egentlig bemärkelse. Jag tycker att biffar ska vara mer baserade på protein än kolhydrater. Jag är inte helt nöjd med receptet, det var lite för tamt för min del. När jag gjorde biffarna så tänkte jag att detta nog är ett utmärkt recept för vegetariska barn. Min ettåring tyckte dock inte att biffarna var någon hit. Kanske inte så konstigt, hon är ju van vid mer kryddad mat... Det var egentligen inget fel på biffarna, men med svampsåsen så blev detta alldeles för tamt. Det hade nog funkat mycket bättre med en kryddstark salsa istället.

Receptet är taget ur "Gott och grönt". Jag rörde ihop lite kikärter, kapris, gurka, rädisor, olivolja och vinäger. Kände att jag behövde få upp proteinhalten lite!

2 dl grötris + 7 dl vatten
1 gul lök
1 msk smör
2 dl ströbröd
1 dl vetemjöl
2 ägg
100 g vanlig hårdost eller halloumiost
1/2 tsk salt (det var för lite!)
1 krm svartpeppar
smör till stekning

sås:
1 gul lök (det skippade jag)
2 msk smör
200 g champinjoner
1 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 krm salt

1. Koka riset i vattnet över måttlig värme i ca 30 minuter. Koka utan lock mot slutet så att du får en ganska fast gröt.
2. Finhacka löken och smörfräs den glansig.
3. Blanda riset med den frästa löken, 1 dl ströbröd, mjöl och ägg. Finriv osten och blanda ned den, salta och peppra.
4. Forma till små biffar. Vänd dem i resterande ströbröd och stek på varsam värme.

sås:
1. Hacka löken och smörfräs den glansig.
2. Skiva champinjonerna och låt dem steka med.
3. Strö över mjöl, rör ned mjölk och låt koka sakta i fem minuter. Smaka av med salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar