Matbloggstoppen

torsdag 9 juli 2009

Chocolate chip cookies



Återigen, ett recept på chocolate chip cookies! Denna gång får jag introducera min favorit kakbok "Konditorns bästa" av Signe Maria Bengtsson. Denna kakbok är fantastiskt. Ska man bara ha en kakbok, då är det denna man ska välja. Jag känner att jag inte nog kan poängtera hur bra denna kakbok verkligen är!

Av de chocolate chip cookies jag har bloggat om är dessa de bästa hittills tycker jag, men jag är inte helt nöjd ändå. Formen blev väldigt bra, men denna gång plattade jag ut dem lite grann istället för att bara klicka ut dem på plåten.

125 g mörk choklad
1 dl blandade nötter (jag tog cashewnötter)
2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 dl råsocker
75 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl havregryn

Hacka choklad och nötter. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Rör socker, smör och vaniljsocker poröst. Tillsät ägget och blanda väl. Rör ned mjölblandningen och havregrynen samt choklad och nötter. Klicka ut smeten på plåtar och grädda i 175 grader i 8-10 minuter. Låt kakorna svalna på plåten innan de får kallna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar