Matbloggstoppen

fredag 3 juli 2009

Vegetarisk sushi



Jag gillar verkligen sushi. Det är dessutom mycket lättare att göra själv än man skulle kunna tro. Jag tycker att det passar mycket bra som förrätt, också bra att ta med på picknicken och perfekt till lunch. Jag fyller sushin med avocado, gurka, morot, inlagd paprika eller marinerad tofu. Denna gång blev det avocado. Denna lunch gav jag även min ettåring som verkade gilla det!



Sushiris:

250 g sushiris
350 ml vatten

Koka i 10 minuter under lock. Ta bort från plattan. Låt stå och dra i 15-20 minuter.

Tillsätt:

2 msk risvinäger
1 msk mirin
1 tsk salt
1 tsk socker

Rör om och låt stå till riset kallnar.




Lägg ut ris på noribladet. Lägg på fyllning. Rulla ihop rullen. Skär i åtta bitar. Äts med japansk soja, wasabi och inlagd ingefära (fast ingefäran brukar jag skippa). Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar