Matbloggstoppen

torsdag 9 juli 2009

Fin chokladkaka med mörk chokladcréme



Detta recept är taget från www.tasteline.com. Jag har aldrig prövat det tidigare och har inte smakat på den ännu eftersom jag ska ta med den till några kompisar i helgen. Jag återkommer med kommentarer hur den blev. Det enda jag kan säga på en gång är att glasyren "släppte av" smöret, men jag löste problemet med att göra lite ränder i kakan så syns det inte i alla fall.

Det är en hel del chokladkakor på min blogg va?

Chokladkaka

3 ägg
3,5 dl socker
150 g smör
1,5 dl kakao
2 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker

Chokladcréme

1,75 dl grädde
150 g mörk choklad
20 g smör

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg och socker vitt och poröst i minst 3 minuter. Smält undertiden smöret på låg värme i en kastrull. Drag kastrullen av värmen och vispa ner kakao.

3. Rör försiktigt ner kakaosmöret i äggsmeten och tillsätt vetemjöl utblandat med vaniljsocker.

4. Häll upp smeten i en smord och mjölad kakform med löstagbar kant (minst 20 cm i diameter). Grädda kakan i ca 35 minuter och drag av 5 minuter om du använder en bredare och större form.

5. Chokladcréme: Blanda smör, grädde och mörk choklad i en kastrull och smält på låg värme. Drag kastrullen av värmen och låt crèmen svalna i rumstemperatur. Den ska vara tjock och krämig i konsistensen när den är färdig.

6. Låt kakan svalna helt innan man täcker med chokladcrémen.

Denna kaka var god, men inte helt fantastisk. Upplägget var lite likt hallonsacherkakan och den var rätt så mycket godare...

2 kommentarer:

  1. Oj den såg god ut. Nu ska jag kolla vidare och se vad mer du lagt in under min datorfrånvaro. Kram!

    SvaraRadera
  2. Den var ok, men jag skulle nog satsa på Hallonsachern istället. Har du gjort något från bloggen? Kram!

    SvaraRadera