Matbloggstoppen

lördag 4 juli 2009

Svamp- och purjopaj



Detta recept är Anna Bergenströms om jag inte missminner mig. Rätt så ofta så skriver jag ned recept i min receptbok (där låter det som jag har en receptbok, det stämmer inte jag har flera stycken!) och där har jag inga källhänvisningar. Kan dock garantera att det inte är jag som har kommit på receptet själv i alla fall! Denna paj smakade utmärkt efter en fyra timmar lång vandring i Tiveden i veckan.

Pajdeg:
100 g smör
3 dl vetemjöl eller 2 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl
2 msk vatten

1. Blanda ihop pajdegen i en matberedare.
2. Kavla ut degen och klä en pajform ca 24 cm i diamater. Nagga botten med en gaffel och ställ i kylen i ca 30 minuter.
3. Förgrädda pajskalen ca 10 minuter på nedersta falsen i 225 grader.

Fyllning:
200 g champinjoner
3 dl strimlad purjolök
olja
3 ägg
3 dl mjölk
3 dl riven ost

Stek svamp. Lägg ner purjon i stekpannan och fräs med tills purjon blivit mjuk. Lägg i förgräddat pajskal. Slå över ihopvispad blandning av ägg, mjölk, ost samt lite salt och peppar. Grädda i ytterligare 20-30 minuter.

1 kommentar:

  1. Just what the doctor ordered after a 4 hour hike round Tiveden!

    SvaraRadera