Matbloggstoppen

lördag 31 oktober 2009

Ädelostpaj med keso samt Ostpaj med grönsaker och oliver



Om jag hade varit smart hade jag gjort två blogginlägg om detta, men strunt samma nu kör vi båda pajerna i samma inlägg. Jag skulle vara effektiv igår och göra två pajer samtidigt för att börja fylla frysen så smått. Det blev helt fel. Jag glömde broccolin i grönsakspajen samt var inte tillräckligt noggrann med pajdegen så det läckte äggstanning i hela vår nya ugn. Jag var jättearg på mig själv. Pajen såg i alla fall ok ut, så jag lägger ut den på bloggen i alla fall. Borde egentligen ha tagit en kort på ugnen så ni kunde ha sett vilket mardrömsscenario jag hade här igår.

Ädelostpajen har jag ingen källa på men ostpajen är Anna Bergenströms. Hennes nya kokbok kommer ut snart! Det ser jag fram emot.

Ädelostpaj med keso (jättegod och mycket enkel paj som jag gör rätt så ofta)

150 g grönmögelost
250 g keso
4 st ägg
knappt 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1,5 dl riven ost

Smula grönmögelosten i pajskalet. Rör ihop keso, salt, peppar och ägg och häll i pajskalet. Strö över osten. Gräddas i 200 g i ca 30 minuter.

Ostpaj med grönsaker och oliver

1 grön och 1 röd paprika
200 g broccoli
10-12 svarta oliver
3-4 dl riven ost
3 ägg
2 1/2 dl mjölk
2 tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Koka broccolin lätt, låt rinna av. Skär i stora bitar. Strimla paprikorna och skiva tomaterna. Blanda en smet av ägg, 2/3 delar ost och mjölk samt salt och peppar. Lägg ut resten av osten i pajskalet. Lägg på broccoli, paprika och oliver. Slå på äggsmeten och lägg på tomatskivorna. Grädda i 200 grader i 35-45 minuter.

Recept på pajskal kan ni hitta under något tidigare recept på paj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar