Matbloggstoppen

måndag 5 oktober 2009

Sötpotatis med kokosmjölk



Jag är egentligen inte förtjust i mat som smakar för sött. Sött tycker jag tillhör efterrättskategorin. Däremot tycker jag väldigt mycket om sötpotatis så jag beslöt mig för att prova detta recept. Det gick inte riktigt hem hos någon här i familjen; varken jag, sambon eller ett och ett halvtåringen tyckte att det var speciellt gott. Men det kanske passar någon annan där ute som gillar lite söt mat!

Receptet är taget ur "Det vegetariska köket" (vilken överraskning, va!).

700 g sötpotatis
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
2 tsk afrikansk krydda
8-10 torkade aprikoser
2 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk
250 g gröna bönor
salt, pressad citron

Skala potatisen, löken och vitlök. Skär potatisen i kuber och finhacka lök och vitlök. Hetta upp olja och fräs löken och vitlöken. Strö över kryddan. Blanda ned potatisen, aprikoser, tomatpuré och häll på kokosmjölken. Låt småputtra i ca 10 minuter. Lägg ned gröna bönor och smaka av med salt och lite pressad citron. Koka upp och koka tills bönor och potatis är mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar