Matbloggstoppen

söndag 11 oktober 2009

Äppelkaka i långpanna



Även detta recept tog jag från www.ragazze.se. Det var faktiskt så jag hittade bloggen, jag googlade på "kaka i långpanna". Eftersom mamma har varit här och lämpat av en kasse med äpplen så var det ett bra sätt att göra något med dem! Denna kaka använde jag på middag idag. Jag och ett par kompisar hade tre rätters. Vi tog en rätt var, det var väldigt smart!


4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel

1. Smält smöret. (under tiden kan du skala, kärna ur och klyfta äpplena)
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten. Grädda i ca 25 minuter i 200 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar