Matbloggstoppen

måndag 5 oktober 2009

Potatissoppa med gröna ärter



Jag gillar mixade soppor allra bäst. Förutom när det gäller potatis- och purjosoppa. Den tycker jag ska ha stora bitar. Samtidigt så tycker jag inte att man ska vara främmande för att prova nya recept så jag testade detta recept på potatis- och purjosoppa. Det var inget större fel på receptet, men som sagt så tycker jag bäst om när den har stora bitar i sig och sedan tycker jag inte att ärtor hör hemma i denna typ av soppa. Egentligen tycker jag nog att ärter inte hör hemma i någon soppa alls...

Även detta recept är taget ur "Det vegetariska köket".

5-6 stora potatisar
1 purjolök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olja
8-9 dl vatten
1 buljongtärning
1 dl crème fraiche
4 dl frysta gröna ärter
salt, peppar

Skala potatisen och skär den i mindte bitar. Skölj och strimla purjolöken. Grovhacka lök och vitlöken. Hetta upp olja, fräs all lök i någon minut utan att den tar färg. Lägg i potatisen. Häll på vatten och smula i buljong. Låt koka under lock i ca 10-15 minuter. Mixa soppan och tillsätt crème fraiche, salt och peppar. Tillsätt ärtor och värm upp soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar