Matbloggstoppen

måndag 19 oktober 2009

Raggmunkar



Raggmunkar låter inte aptitligt för mig, jag vet inte varför. Namnet bedrar, det är jättegott! Min dotter tyckte att det var smaskens, och hon gillar inte potatis i vanliga fall. Konstig unge, själv älskar jag potatis i alla dess former!

Jag serverade mina raggmunkar med keso smaksatt med chili och en liten sallad på avokado, gurka och kidneybönor. Här kom min plättlagg till användning, jag älskar när jag kan använda den till annat än plättar, då känns det som den kommer till bra användning!

Receptet är taget ur "Rutiga kokboken".

2 dl vetemjöl
1 tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
8 potatisar

(jag hade endast 4 dl mjölk så jag kastade i ett ägg till, fungerade mycket bra)

Vispa samman mjöl, salt, lite av mjölken och ägg till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken. Skala potatisen och riv den direkt ner i smeten. Stek raggmunkarna som tunna pannkakor eller plättar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar