Matbloggstoppen

söndag 11 oktober 2009

Vintersoppa



På lördagskvällen ställde jag mig och lagade mat för hela veckan. Jag är så trött på vardagsmaten så det är inte klokt. Känner att jag inte orkar hålla på varje dag. Nu tänker jag istället göra så att jag lagar flera rätter någon gång per vecka. Kände mig väldigt effektiv! Mellan klockan sju och tio lagade jag fyra maträtter och ställde en bröddeg på kalljäsning. På söndagmorgonen bakade jag ut två plåtar bröd samt bakade en kaka innan klockan var nio. Effektiv återigen!

Receptet taget ur "Stora vegetariska kokboken"

2 msk olivolja
2 purjolökar, tunt skivade
2 zucchini, hackade
2 vitlöksklyftor, krossade
2 burkar krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 lagerblad
3 dl vatten
1 buljongtärning
1 burk kikärter
225 spenat
salt, peppar

1. Hetta upp oljan i en kastrull. Fräs purjolök och zucchini i ca 5 minuter.
2. Tillsätt vitlök, krossade tomater, tomatpuré, lagerblad, buljong, vatten och kikärter. Låt soppan koka upp, sänk värmen och låt sjuda i ca fem minuter.
3. Hacka spenaten, rör ned i soppan och låt sjuda i några minuter. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Åh den där tallriken är så fin! Hälsar annelie

    SvaraRadera
  2. Egentligen inte någon soppskål, men en uppläggningsskål. Matt hade inte diskat, så jag var tvungen att äta soppa i något annat. Nu får vi snart vår diskmaskin installerad så det ska nog fungera bättre med disken i framtiden!

    SvaraRadera