Matbloggstoppen

måndag 5 oktober 2009

Havrekaka med nougat



Problemet med spisen kvarstår så återigen var det dags för att baka i långpanna. Det ångrar jag verkligen inte! Denna kaka var jättegod, det var mer åt godishållet faktiskt. Jag bakade en plåt och försvann sedan ut för kvällen med min mammagrupp. När jag kom hem var endast halva plåten kvar, resten hade min mamma och min sambo satt i sig...

Receptet är taget ur "Kyrkkaffe; Bullar, böner och berättelser".

200 g smör
9 dl havregryn
2 msk vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl socker
4 tsk vaniljsocker
3 msk ljus sirap

250 nougat

Smält smöret i en stor gryta. Rör ned de övriga ingredienserna och bred ut smeten (som är mer som en gryning massa egentligen) i en långpanna. Grädda i 200 grader i 10-15 minuter (passa noga!). När kakan har svalnat, smält nougaten i mikrovågsugn och pensla den på kakan. Skär i rutor när nougaten har stelnat.



Eller skär i mindre bitar för mindre glupska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar