Matbloggstoppen

onsdag 17 augusti 2011

Caramel chocolate shortbread



Både jag och Matt har verkligen älskat caramel chocolate shortbread, en kaka från England. Min kompis Emma har inte alls fattat varför vi har tyckt så mycket om dem. Nu har jag inte ätit dem på jättelänge men för att göra Matt glad så bakade jag dem. Nu förstår jag Emma! Varför tycker jag så mycket om dessa? Det gör jag inte längre. Men Matt älskar dem fortfarande. Det är inte en kaka för någon som är rädd för kalorier, den saken är klar... Receptet är taget ur "The best ever chocolate".

115 g smör
175 g mjöl
55 g socker

175 g smör
115 g socker
3 msk ljus sirap
en burk kondenserad sötad mjölk

200 g ljus blockchoklad

1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en ugnsform (22x22 cm) med bakplåtspapper. Kör smör, mjöl och socker i en matberedare så det blir som en deg av den. Tryck ut den i formen. Grädda i 20-25 minuter tills den fått lite färg.

2. Lägg smör, socker, sirap och mjölk i en kastrull och smält det hela på låg värme. Sockret ska ha lösts upp. Låt sedan koka upp och sjud i 6-8 minuter tills såsen blir väldigt tjock. Häll över degen och låt stå tills den stelnat.

3. Smält chokladen och häll över kakan. Låt stå i kylskåp fram tills servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar