Matbloggstoppen

fredag 26 augusti 2011

Helstekt färskpotatis



Nu är det inte mycket till färskpotatis så detta kanske blir ett tips för nästa år? Denna rätt tog alldeles för lång tid tyckte jag och det berodde på att potatisarna var så stora. Gott var det i alla fall. Ibland vill man ju ha något annat än bara kokt färskpotatis! Perfekt att steka i min Skeppshult stekgryta (sambon äger hälften, man jag räknar den ändå som min!). Älskar mina Skeppshult stekpannor. Jag har tre olika storlekar på stekpannor, stekgryta, plättlägg och en räfflad grillpanna. Receptet är taget från www.dn.se.

ca 1 kg, väl tvättade färskpotatisar
3 msk olivolja
8-12 oskalade vitlöksklyftor
2 msk bladpersilja, finhackad
salt och nymalen svartpeppar

Hetta upp olja i en stor gryta med lock över låg värme. Lägg i potatisarna och vitlöksklyftorna och strö över lite salt. Låt sakta steka under lock tills potatisen känns mjuk cirka 30-40 min. Gryta måste skakas upprepade gånger under stekningen så potatisen får jämn stekyta runt om. Strax före servering mals peppar och strös persiljan över potatisen och blandas väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar