Matbloggstoppen

måndag 22 augusti 2011

Lasagne med fårost och spenat



Jag har flera kokböcker som jag inte har gjort några recept från alls. Eller bara något enstaka. Jag ska bli bättre på att plöja igenom dem. Här har jag gjort lasagne från "Bönor" av Caroline Hofberg. Väldigt käckt att dra med en burk kidneybönor i lasagnen för att få upp proteinet lite. Lasagnen var väldigt god (ser inte aptitlig ut på grund av att jag inte ansträngde mig tillräckligt när jag lade upp den...), den smakade mycket av fetaosten faktiskt.

tomatsås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
olja
1 burk krossade tomater
1 buljongtärning
2 tsk oregano
salt, peppar
1 burk kidneybönor

vit sås:
2 msk smör
4 msk mjöl
6 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
1 krm muskot

lasagne:
300 g färsk bladspenat
2 hackade vitlöksklyftor
10-12 lasagneplattor
200 g fetaost
2 dl riven ost till gratinering

1. Tomatsås: Hacka lök och vitlök och fräs i olja utan att det tar färg. Tillsätt tomat, buljong och oregano. Koka under lock i ca 20 minuter.
2. Smaka av med salt och peppar. Skölj bönorna i kallt vatten och låt rinna av. Blanda i.
3. Vit sås: Smält smör och vispa ner mjöl. Späd med mjölken, lite i taget. Sjud i 5-10 minuter. Rör om då och då så att det inte bränns vid. Smaka av med salt, peppar och muskot.
4. Lasagne: Fräs spenat och vitlök i oljan. Salta och peppra.
5. Sätt ugnen på 200 grader. Varva den vita såsen, lasagneplattor, spenat, fetaost och tomatsås i en ugnssäker form. Börja och avsluta med den vita såsen. Strö över osten. Gratinera mitt i ugnen i 30-45 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar